Kilometerheffing klopt
Na achttien jaar gesteggel, drie versleten ministers en halfdoorgedraaide ambtenaren, gaat de kilometerheffing er eindelijk komen.
Camiel Eurlings slaagt erin duidelijk te maken dat een heffing per kilometer eerlijker, schoner voor het milieu en economisch efficiënter is dan een algemene heffing. Daarbij verdwijnen de bpm en provinciale opcenten. Eind goed, al goed? Nee. De kilometerheffing moet namelijk concurreren met een andere belasting: de benzineaccijns.
Waarom speelt de benzineaccijns in het publieke debat geen rol? Ruim tweederde van de prijs van een liter benzine is de accijns. Wat betekent dit concreet? Een gemiddelde auto die 1 op 12 rijdt, zal in de toekomst, bij een gelijk blijvende accijns, per gereden kilometer meer kwijt zijn aan benzine-accijns dan aan de kilometerheffing. En dat is vreemd.
Paywall
Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.
Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.
Kies een lidmaatschap