Spring naar de content

Huiveren aan het thuisfront

December geldt in de bioscoopbranche als een cruciale maand. Een aanzienlijk deel van de jaarlijkse omzet wordt binnengehaald rond de feestdagen, als er extra vraag is naar kinder- en familiefilms.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Erik Spaans

December is óók de maand waarin de eerste schermutselingen in de strijd om de Oscars zich voltrekken. Om daarvoor in aanmerking te komen, moet een film vóór het einde van het jaar in roulatie zijn gebracht. Daarbij proberen filmmakers hun kruit zo lang mogelijk droog te houden. Wie aan het einde van het jaar de aandacht weet te trekken met juichende recensies, staat immers vooraan in de rij als een paar weken later de Oscarnominaties bekend worden gemaakt. Het belang van zo’n nominatie moet niet worden onderschat. Niet zelden markeert het de scheidslijn tussen hit en flop. In voetbaltermen gesproken bevinden we ons momenteel in de ‘knockout-fase’ van de Oscarrace.

Voor de makers van Brothers zijn het dan ook spannende tijden. Brothers gaat namelijk over een ‘lastig’ onderwerp. De film geeft een indringend portret van wat vrouwen, kinderen, ouders en vrienden – het ‘thuisfront’, zeg maar – doormaken als hun dierbaren militaire dienstplicht vervullen in een uithoek van het Midden-Oosten. Theoretisch beschikt deze film daarmee over een groot potentieel publiek. Het aantal mensen in de Verenigde Staten dat een kennis of familielid in het leger heeft, moet in de tientallen miljoenen lopen. Het probleem is dat die mensen bioscoopbezoek overwegend beschouwen als een ideale gelegenheid om twee uur lang van dergelijke sores gevrijwaard te zijn.  

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.