Het nieuwe leren
De wereld globaliseert, en daar heb je als scholier rekening mee te houden. Dus waarom niet naar Cambridge?
Joris Winkelman heeft vorige week zijn diploma in ontvangst genomen op het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam. Joris was een goede leerling; hij haalde hoge cijfers. Zijn economieleraar vreesde om die reden dat hij niet uit de verf zou komen als hij in Nederland zou gaan studeren, waar de ‘zesjescultuur’ overheerst. Joris had extra prikkels nodig, meende zijn economieleraar. Waarom ging Joris niet eens kijken op Oxford?
De Europese topuniversiteiten zijn ontdekt door de leraren en ouders van de beste jongens en meisjes van de klas. Volgens directeur Sander van der Eijnden van het Nuffic, de Nederlandse dienst voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs, ambiëren steeds minder Nederlandse studenten een bul van een ‘gewone’ Europese universiteit. Reden: Nederlandse universiteiten kunnen zich uitstekend meten met de betere Europese universiteiten.
Paywall
Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.
Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.
Kies een lidmaatschap