Doe eens ongewoon
Drama, kleur, veel naakt, en fantasielandschappen: met drie exposities en een boek wordt recht gedaan aan de schilder Maarten van Heemskerck, die in de zestiende eeuw de Renaissance naar Noord-Holland bracht.
In een andere tijd, en begiftigd met artistiek talent, zou ik mij Adrianus van Heemskerk hebben kunnen noemen; naar mijn geboorteplaats, in plaats van naar mijn vader. Zo deed de schilder Maarten van Heemskerck (1498-1574) dat ook; vanaf het moment in 1530 dat hij zich meester mocht noemen, tooide hij zich met die achternaam.
Terwijl hij Van Veen heette. Zoon van een herenboer in het Noordhollandse dorp dat toen nog piepklein was. Hij ging op zijn twaalfde in de leer in Haarlem en werkte daar zijn hele leven, met onderbreking van een leerzame reis naar Rome in de jaren 1532-1536/7, en was een gerespecteerd schilder, tekenaar en prentenmaker. Van zijn altaarstukken en schilderijen is veel vernietigd tijdens de Beeldenstorm, maar er is genoeg overgebleven voor een drievoudige overzichtsexpositie (twee in Haarlem, een in Alkmaar) met 134 topstukken van de meester, plus een adembenemende catalogus van kunsthistoricus Ilja Veldman (1944) die al decennia met hem in de weer is.
Paywall
Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.
Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.
Kies een lidmaatschap