Spring naar de content
bron: test bron

Hoe zorgen bedrijven ervoor dat ze hun cultuur behouden in een virtuele wereld?

Sinds de coronacrisis zijn mensen steeds meer gaan thuiswerken. Steeds meer bedrijven hebben een verschuiving gemaakt in fysiek werken naar virtueel werken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Sinds de coronacrisis zijn mensen vaker gaan thuiswerken. Steeds meer bedrijven hebben een verschuiving gemaakt van fysiek naar virtueel werken. Door het online werken is het steeds lastiger geworden om de cultuur te behouden die er altijd is geweest op de fysieke werkvloer. Hoe zorgt een bedrijf ervoor dat dezelfde cultuur blijft bestaan in een digitale omgeving? Dat lees je verder in dit artikel.

Verlies van online interactie

Elkaar minder in het fysiek zien zorgt ervoor dat mensen minder snel contact met elkaar hebben. Fysiek geeft de mogelijkheid om elkaar een hand te geven en een kort praatje te maken. Online werkt dit heel anders, dit kan ervoor zorgen dat mensen zich minder betrokken voelen. Veel mensen vinden het bijvoorbeeld fijn om op maandagochtend over hun weekend te praten. Tijdens een online vergadering gebeurt dit minder snel en wordt er direct begonnen met de inhoudelijke zaken.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Informele communicatie

Voor bedrijven is het moeilijk om hun bedrijfscultuur te behouden, maar hoe kun je dit het beste doen? Stimuleer informele communicatie. Denk hier aan de vriendschappelijke relaties tussen collega’s. Gesprekken die niet om werk gaan moeten gestimuleerd worden. Een online quiz of digitale koffiepauzes kunnen dit stimuleren. Ook kun je denken aan een virtuele borrel of met elkaar in contact te blijven door een groepsapp samen te hebben.

Vertrouwen en leiderschap

Als werkgever kan het vanaf afstand werken wel eens voor een vertrouwenstest staan. Het is moeilijk te achterhalen of je werknemer nu echt aan het werk is of iets anders doet. Om erachter te komen en zonder het vertrouwen te beschadigen kan de werkgever zijn personeel sturen en op basis van resultaten en data erachter te komen wat een werknemer heeft gedaan. Als werkgever kan je je werknemer ook meer betrokken laten voelen door wekelijks een nieuwsbrief rond te sturen of om een meeting te regelen waar alleen maar tips, tops en vragen beantwoord kunnen worden.

Samengevat

Sinds de coronacrisis werken steeds meer mensen vanuit huis, waardoor bedrijven moeite hebben om hun bedrijfscultuur te behouden. De spontane gesprekken en informele interacties van de fysieke werkvloer zijn minder vanzelfsprekend in een virtuele omgeving. Om de betrokkenheid van werknemers te vergroten, moeten bedrijven actief informele communicatie aanmoedigen, zoals online quizzen, digitale koffiepauzes en virtuele borrels.Daarnaast is vertrouwen belangrijk; leidinggevenden kunnen cultuur behouden door transparant te zijn, regelmatig nieuwsbrieven te sturen en open meetings te organiseren waarin werknemers feedback kunnen geven en vragen kunnen stellen. Zo blijft de verbinding binnen het team sterk, zelfs op afstand. Ben je nu op zoek naar een baan in Zuid-Limburg waar je vooral thuis werkt? Bekijk dan de vacatures in Maastricht bij Banenrijklimburg!

Inschrijven nieuwsbrief

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.