Spring naar de content
bron: posters for the planet

O, ironie: zóveel energie kost het maken van posters voor deze klimaatcampagne

Een betere wereld begint bij een poster. Dat is het idee achter de campagne Posters for the planet van de Turing Foundation, een organisatie die zich inzet voor ‘een betere wereld en een betere samenleving, nu en in de toekomst’. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

De stichting schreef eerder dit jaar een opdracht uit voor kunstenaars, ontwerpers en andere creatievelingen: ontwerp een poster dat bewustzijn creëert voor de klimaatcrisis en tot actie aanzet. ‘Een sterke poster kan een katalysator vormen in een milieudebat waarin veel Nederlanders worstelen met een stortvloed aan informatie en meningen. Een krachtig beeld kan immers iets daar waar woorden en opinies soms niet in slagen: de complexiteit van oorzaak en gevolg vaak samenballen tot één sterk beeld. Het zijn deze posterbeelden die in de wedstrijd Posters for the planet centraal worden gesteld in en oproep om Nederland mee te nemen naar een nieuw, milieubewust leven waar bedrijven, overheid en burgers volop aan bijdragen.’ Een vakjury, bestaande uit onder andere Urgenda-baas Marjan Minnesma en illustrator Jip van den Toorn, maakte vandaag de longlist bekend.

De vraag is alleen in hoeverre deze wedstrijd zélf bijdraagt aan een ‘nieuw, milieubewust leven’. Op sociale media regent het kritiek op de door de jury genomineerde posters. Een deel van de beelden is door de inzenders namelijk gemaakt met behulp van kunstmatige intelligente. Kunstmatige of artificiële intelligentie (AI) vreet energie: één opdracht verbruikt evenveel stroom als een lamp één uur laten branden. Nieuwsuur schreef vorig jaar al dat AI een bedreiging voor het klimaat is, vanwege de grote CO2-voetafdruk. ‘Nu al slurpen datacentra zo’n drie procent van alle elektriciteit wereldwijd op en één procent van de CO2-uitstoot komt van diezelfde datacentra. Dat is de helft van wat de luchtvaartsector uitstoot.’

Een van de reacties op de door een computer gegenereerde beelden op de longlist is: ‘Smaken verschillen, maar dat een wedstrijd waar een van de inzenders zelfs serieus met de hand letters van gebakken aardappels heeft gemaakt om daar een super toffe poster mee te maken en dan niet eens boven milieuonvriendelijk automatisch gegenereerde posters kan komen in de uiteindelijke selectie stuurt echt een hele rare boodschap over hoezeer het hier ging over het milieu, creativiteit, mooi design en motiverende berichtgeving. Er zat echt prachtig werk bij die 1500 posters! Dus waarom AI?’ Een ander zegt: ‘Een klimaatcampagne-posterwedstrijd laat AI generated posters winnen… Talk about ironic.’

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Daar had de jury toch even op moeten letten. Het gebruik van kunstmatige intelligentie duidt niet alleen op creatieve armoede (net als het overtrekken van stockfoto’s) maar staat ook haaks op alles wat deze klimaatcampagne nastreeft.

Inschrijven nieuwsbrief

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.