Spring naar de content
bron: anp

Nepnieuws is nauwelijks te weren van sociale media

Wie wil optreden tegen desinformatie, roept onmiddellijk de vraag op welke instantie bepaalt wat correcte informatie is en wat misleidend, schrijft Ilja Leonard Pfeijffer. Hoe precair de kwestie is, blijkt wel uit enkele voorbeelden die hij noemt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Ilja Leonard Pfeijffer

In de week waarin de medeoprichter en CEO van de berichtenservice Telegram, Pavel Doerov, in Frankrijk werd gearresteerd en waarin een zekere Ilja Leonard Pfeijffer in een essay in de Belgische krant De Morgen een vlammende aanklacht liet horen tegen Elon Musk, de eigenaar van X, het voormalige Twitter, vanwege het feit dat hij verspreiders van extreemrechts gedachtengoed, complotten en propaganda op zijn platform geen strobreed in de weg leg legt en zelfs bevoordeelt, schreef Mark Zuckerberg, de medeoprichter en CEO van Meta Platforms, het voormalige Facebook, een brief aan de justitiecommissie van het Huis van Afgevaardigden van de Verenigde Staten, waarin hij beweert spijt te hebben dat hij tijdens de coronapandemie gezwicht is voor druk van de Amerikaanse overheid om desinformatie te weren en te onderdrukken en waarin hij zijn voornemen kenbaar maakt om niet nogmaals toe te geven aan verzoeken van regeringswege tot censuur. 

Het is een van de grootste dilemma’s van deze tijd. Enerzijds is desinformatie op de sociale media een gigantisch en in ernst en omvang toenemend probleem, anderzijds is censuur dat ook. Vrijheid van meningsuiting is heilig, ook voor mij, maar bij moedwillig misleidende informatie gaat het vaak niet om meningen maar om ophitsing die ernstige gevolgen heeft in de offline realiteit en die ook als zodanig is bedoeld. De recente rassenrellen in Engeland zijn een voorbeeld.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.