Spring naar de content

Politieke slogans: volle woorden zijn holle woorden

Ik werk als tekstschrijver op een reclamebureau, en ook ik zie weleens een slogan van een politieke partij voorbijkomen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jaap Toorenaar

U kent ze, die grijze, grauwe, levenloze en inwisselbare strijdkreten. 'Voor een beter Nederland.' 'Klaar voor de toekomst.' 'Voor al het goede in de samenleving.' Reclame is de strijd tegen de clichés, maar onze politieke vrienden willen daar niet aan. Ze proberen bovendien hun hele verkiezingsprogramma in een paar grote woorden samen te vatten, en dat is lastig. Grote woorden hebben zo veel betekenissen dat ze betekenisloos worden. Volle woorden zijn holle woorden. Wie compleet wil zijn, is zelden concreet.

Het is nogal makkelijk om die leuzen af te kraken; laat ik eens proberen ze te verbeteren. Daarbij begin ik me al vlug iets af te vragen. Waarom moet er altijd een lijsttrekker in beeld? Op de beroemdste en opwindendste verkiezings poster uit de parlementaire geschiedenis, die van de PSP met de naakte vrouw en de koe, stonden goddank geen Bram van der Lek of Fred van der Spek. En de Britse Conservatieven beeldden ooit een onafzienbare rij werklozen af. Tekst: 'Labour isn't working.' Op de poster van de SGP zou ik een bijbel zetten. Met als tekst: 'Een goed verkiezingsprogramma hoef je nooit aan te passen.' Of: 'We kunnen ons verkiezingsprogramma iedereen aanbevelen.'

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap