Spring naar de content
bron: anp

Übernetwerker

Als geen ander weet Martijn Sanders, de voormalige baas van het Concertgebouw, cultuur te verkopen als smeermiddel van de economie. Dat mag best een miljoentje of 150 kosten. Portret van een oliemannetje.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

In de wereld van Martijn Sanders heb je 'vrienden' en 'vrindjes'.

Vrienden zijn wat het woord zegt: vrienden. Vrindjes zijn relaties, machtige personen, veelal uit de top van het bedrijfsleven. Hij mag ze bij de voornaam noemen en ze komen weleens bij elkaar over de vloer, maar vrindjes zijn geen vrienden, daar moet je je nooit in vergissen. Vrindjes vormen je netwerk, en in Nederland heeft niemand zo'n uitgebreid netwerk als Martijn Sanders. Hij is de spin in het web; geen culturele commissie, adviesgroep of artistiek bestuur is compleet zonder Martijn Sanders. Dat is het nut van vrindjes: ze vragen je, benoemen je, en de contacten uit de ene functie neem je mee naar de andere. Ons kent ons en de ene hand wast de andere.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap