Spring naar de content

Schiphol moet kleiner

Een kritisch onderzoeksrapport maakt gehakt van de strategie van Schiphol. Twee ministers zitten ermee in hun maag. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Bart de Koning

Gerlach Cerfontaine heeft zijn hielen bij Schiphol nauwelijks gelicht, of zijn hele erfenis wordt bij het grof vuil gezet. Een vorige week verschenen rapport over de luchthaven schopt veel van zijn heilige huisjes omver. Het idee van een ‘mainport’ heeft veel van zijn glans verloren, zo vindt de commissie-Vriesman, die in opdracht van de ministers van VROM en van Verkeer en Waterstaat het grondbeleid rond Schiphol onderzocht. Eindeloos herhaalde mantra’s van Cerfontaine, zoals ‘Schiphol banenmotor’ en ‘groei van Schiphol is nodig voor de economie van de regio’ zijn volgens de experts ‘mystificaties’. Cerfontaine heeft jaren gesmeekt om extra landingsbanen; nergens voor nodig, vindt de commissie-Vriesman. Sterker: het is misschien wel beter als Schiphol landingsbanen sluit. De commissie stelt ook nuchter vast dat Schiphol zo langzamerhand meer een vastgoedbedrijf dan een luchthaven is. Dat vastgoedbedrijf is veel te machtig en moet letterlijk terug achter het hek: alleen nog maar bouwen op het luchthaventerrein zelf. Politici en ambtenaren zijn onderling verdeeld en hobbelen feitelijk maar wat achter Schiphol aan. Een duidelijke strategische visie op Schiphol ontbreekt, waardoor de luchthaven langzaam wegzakt op de ranglijsten. 

Dat is allemaal al pijnlijk genoeg, maar het pijnlijkste voor Cerfontaine is dat de commissie daarmee het gelijk bevestigt van zijn aartsrivaal Jan Poot. Poot is de oprichter van gebiedsontwikkelaar Chipshol en een rechtstreekse concurrent van de vastgoedtak van Schiphol. Hij roept al sinds de jaren tachtig dat het helemaal misgaat met de luchthaven. Cerfontaine heeft Jan en zijn zoon Peter Poot jarenlang op alle mogelijke manieren gedwarsboomd. Zo liet Cerfontaine de bouw van een bedrijvenpark op het Groenenbergterrein van Chipshol blokkeren, onder het voorwendsel dat het gevaar zou opleveren voor de luchtvaart. De commissie-Vriesman roept Cerfontaines opvolger, Jos Nijhuis, op om zich eindelijk eens te verzoenen met Chipshol. Poot is jarenlang weggezet als een querulant, maar heeft door stug vol te houden de ene na de andere overwinning behaald. De gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland hebben Chipshol al excuses aangeboden voor hun rol in de Groenenbergaffaire en een schadevergoeding betaald. Waarschijnlijk gaat het Rijk ook nat. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.