Spring naar de content

Watermanie

Aan de flesjesrage wordt dik verdiend. Maar water uit de kraan is net zo goed.  

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Beatrijs Ritsema

Luisteraars naar de klassieke-muziekzender zijn behalve in personal finance hevig geïnteresseerd in alles wat met nare ziekten heeft te maken. Dat leid ik tenminste af uit de reclamespotjes die op Radio 4 zijn te horen en niet of veel minder op andere radiozenders. Elke maand staat wel weer een andere ziekte in de belangstelling. Nu eens wordt de luisteraar opgeroepen om de Hartstichting te subsidiëren, dan weer moet hij empathie opbrengen voor een vrouw die haar plas niet kan ophouden in de supermarkt of in het reuzenrad. De volgende keer is de kankerbestrijding aan de beurt of de hersenbloeding (leer de symptomen herkennen!). Luisteraars worden aangespoord naar bepaalde websites te surfen om zichzelf te testen op doofheid, beginnende dementie of andere narigheid. Ziektespotjes bevatten twee vaste elementen: gebedel om geld en gehamer op het belang van een zo vroeg mogelijke diagnose (zorg voor jezelf! wees er tijdig bij!). Hoewel het tegendeel beoogd wordt, lijken die spotjes ook een perverse manier van klantenwerving voor de ziekte – misschien dat ze me daarom zo tegenstaan.

De laatste weken is de gezondheidsfakkel in de reclameblokken op Radio 4 overgenomen door een echte fabrikant van een echt product. In een dialoogje tussen een deskundige en een onnozele verkondigt de firma Spa Reine de heuglijke boodschap dat je vanaf nu een persoonlijke watercoach kunt bestellen. Dit apparaat waarschuwt de mens wanneer het ‘tijd is om water te drinken’. Terwijl in de ideële spotjes nog een verleidingstactiek wordt ingezet om twijfelaars over de drempel van het patiëntendom te laten stappen, is er bij het aan de man brengen van de watercoach sprake van schaamteloze oplichting. De premisse is in beide gevallen hetzelfde: je moet zorgen op tijd te zijn, zowel met de diagnose kanker/dementie/hartaanval enzovoort als met het drinken van een glas water. Oftewel: als je dorst hebt, is het te laat. Dit apparaat speelt in op de vermeende noodzaak om naast koffie, thee, sap en dergelijke, ‘twee liter water per dag’ te drinken, een keiharde leugen die door de gebotteld-waterindustrie de wereld is in geholpen. In werkelijkheid krijgen mensen die drinken naar behoefte genoeg vocht binnen en hebben zij geen waarschuwing nodig.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.

Onderwerpen