Spring naar de content

Koning klant

Postcodepijn, leaseleed, hypotheekellende – opgezweept door de media klimmen consumenten steeds vaker op de barricaden. Maar is het altijd andermans schuld?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jan Smit

Helène de Gier is woest, van jaloezie. Zo woest dat ze er bijna aan ten onder gaat. Mikpunt van haar woede: de Nationale Postcodeloterij. De Gier woont in Heusden. In de Hoogstraat, om precies te zijn. In diezelfde straat viel begin vorig jaar de hoofdprijs van 13,9 miljoen euro. Maar De Gier – what’s in a name – had geen lot en kreeg niets. Daarom heeft ze de Postcodeloterij aangeklaagd.

Waanzin? Ten top. De Gier is een slecht verliezer. Toch komt de zaak niet uit de lucht vallen. De consument voelt zich steeds sneller slachtoffer. De Dexia-affaire, waarbij klanten ruim zijn gecompenseerd, en de huidige commotie rond beleggingsverzekeringen en -hypotheken zijn een teken aan de wand. Met twee belangrijke vragen: waar stopt deze trend? En: in hoeverre zijn de klagers zelf verantwoordelijk?

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.