Spring naar de content

Alles voor een bestseller

Nederlandse uitgevers betalen steeds grotere bedragen voor de rechten van Amerikaanse romans. Zelfs als de auteur volslagen onbekend is. Lang niet altijd worden de kosten terugverdiend. Redacteuren over hypes, missers en het belang van buzz

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Herman Stevens

Bestaat er zoiets als een geheide bestseller? Uitgevers vliegen ieder jaar duizenden kilometers van Amsterdam naar New York, Londen en Frankfurt om het boek te vinden dat op alle nachtkastjes komt te liggen. Ieder jaar jagen ze op een handvol titels die voor enorme bedragen worden geveild op de Frankfurter Buchmesse en de London Book Fair, terwijl er soms alleen een eerste hoofdstuk beschikbaar is, een synopsis en het cv van de auteur. Die bedragen laten zich lang niet altijd terugverdienen, want wat een bestseller is op de Buchmesse hoeft nog geen bestseller op de thuismarkt te worden. In de hitte van de veiling lopen de bedragen vaak op tot onrealistische hoogte, terwijl niet elke bestseller duur hoeft te worden gekocht. Zo verwierf uitgeverij Luitingh na lang aarzelen de Nederlandse rechten van The Da Vinci Code voor een paar duizend dollar, want er was geen enkele andere uitgever die er aan wilde. Toch wordt literatuur uit Amerika en Engeland steeds duurder, zodat uitgevers in ons land onder een steeds hogere druk staan om hypes te creëren. Want anders verdienen ze het voorschot niet terug.

Zo staat het nu al vast dat Special Topics in Calamity Physics, de debuutroman van de 29-jarige Marisha Pessl, de grote hype van het komende seizoen gaat worden. Calamity Physics verdient zeker een internationaal publiek, want wie The Secret History van Donna Tartt kent, zal veel bekende elementen ontmoeten in Calamity Physics. Een college in New England, een charismatische docent, veel literaire verwijzingen en een moord. Maar de roman heeft ook tal van andere, leuke kanten, zoals een dweperige meisjesachtigheid die heel in de verte aan onze Joop ter Heul doet denken.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.