Spring naar de content

Het vrolijke helpen

Bekende en onbekende Nederlanders storten zich op goede doelen, en bedrijven zijn druk met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar voor wat hoort wat: geven moet wel leuk zijn, en dat ondernemen lucratief. 'Als je een ander helpt, verrijkt dat je leven.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Matt Dings, Ricci Scheldwacht

Wie op de maatschappelijke discussie afgaat, zou denken dat Nederland de laatste jaren verhard en verzakelijkt is. De werkelijkheid is genuanceerder. Nederland is wat een paar onderwerpen betreft – de ruime toegang tot uitkeringen, de onveiligheid, het multiculturele sprookje – inderdaad ontnuchterd, maar daarmee is het sociale gevoel niet ingezakt. Nederlanders hebben nog steeds een zwak voor zwakken, kansarmen, ontheemden en rechtelozen. Meer dan ooit, lijkt het zelfs. Er is geen televisiester meer te vinden of hij is wel ambassadeur voor een goed doel. Bedrijven bekeren zich massaal tot verantwoord ondernemen, de charitas haalt recordbedragen op, vrijwilligerswerk vindt verrassende nieuwe wegen en overal ontluiken filantropische initiatieven.

Voorbeelden te over, zoals afgelopen zaterdag bleek toen Novib onder grote publieke belangstelling haar vijftigste verjaardag vierde met een groot festival in het Amsterdamse Westerpark. Behalve aan vergrijsde idealisten van het eerste uur bood het festival onderdak aan een reeks nieuwe, enthousiaste organisaties die lieten zien hoezeer de maatschappelijke betrokkenheid opleeft in Nederland.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.