Spring naar de content

Fastfoodkrant

De oplage van de meeste dagbladen blijft dalen, terwijl die van het gratis ‘treinkrantje’ Metro almaar stijgt. Op bezoek bij de nachtmerrie van de oude kranten. ‘Verlaat Mutya de Sugarbabes?!’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Boudewijn Geels

De bunker van waaruit Jan Dijkgraaf, hoofdredacteur van Metro, de traditionele courantiers bestookt, is een fantasieloos bouwsel van vier verdiepingen. Het bevindt zich in Osdorp, een Amsterdams stadsdeel dat in mistroostigheid weinig onderdoet voor Mohammed B.’s Geuzenveld. Beneden bij de lift staat een groene bak. Uit soortgelijke bakken grissen elke werkdag een half miljoen Nederlanders achteloos het laatste nieuws. Gratis. Tot afschuw van Dijkgraafs collega’s bij de traditionele dagbladen.

Metro zetelt op de eerste etage. Bij de receptie hangt een beveiligingsemployé lusteloos in een stoel. De ruimte die hij ‘bewaakt’ oogt in weerwil van hetgeen het exterieur doet vermoeden redelijk gezellig. In elk geval minstens zo gezellig als de redactie-
lokalen van de Volkskrant, NRC Handelsblad en het AD. Dat komt vooral door het oranje tapijt, met een groene baan als ‘looppad’, en de manshoge planten.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.