Spring naar de content

De valkuilen van de nieuwe zorgverzekering

Veruit de meeste consumenten blijven na 1 maart bij hun oude zorgverzekeraar – vertrouwd en wel zo gemakkelijk. Maar dat is lang niet altijd de beste keuze. Zeven tips om te voorkomen dat u spijt krijgt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jan Smit

Merkwaardig televisiespotje was dat: Hans Wiegel, als voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, aan de thee, gezellig keuvelend met Sylvana Simons. Onderwerp van gesprek: de nieuwe zorgverzekering. Wat het volk moest doen voor 1 januari, wilde Simons weten. Nou, daar had Wiegel wel een antwoord op: niets. Iedereen kreeg van zijn huidige verzekeraar een goed voorstel, verzekerde Wiegel. Dat nieuwe zorgstelsel, kon de kijker gerust van hem aannemen, was much ado about nothing.

Geniaal, die commercial, althans gezien vanuit de verzekeraars. Die zitten, alleen al vanwege de administratieve rompslomp, niet te wachten op muitende verzekerden. En of het alleen aan de commercial ligt, weten we niet, maar volgens onderzoek oriënteert hooguit zo’n twintig procent van de zorgconsumenten zich op een nieuwe verzekering. Niet meer dan de helft van die groep switcht daadwerkelijk, leert de praktijk.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.