Spring naar de content

Pseudowetenschap

Als je sociale wetenschappers hoort praten over de achterstand van allochtonen, dringt zich al snel de vraag op: zijn ze nu werkelijk zo suf of doen ze maar alsof?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Bart Croughs

Waarom alleen interesse voor zaken als discriminatie, sociaal-economische achtergrond en de invloed van zwarte scholen? Waarom ontbreekt iedere interesse voor verschillen in capaciteiten tussen verschillende etnische groepen? Waarom horen we bijvoorbeeld nooit de term IQ vallen? Een onthullend interview met hoogleraar Jaap Dronkers in NRC Handelsblad (4 december 2005) werpt meer licht op deze zaak. 

Dronkers doet onderzoek naar de schoolprestaties van migrantenkinderen in de landen van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Daaruit blijkt dat leerlingen uit Oost-Azië het beter doen dan leerlingen uit Noord-Afrika en Zuid-Amerika, ook als gecorrigeerd wordt voor economische achtergrond en schooltype. Dergelijk onderzoek naar verschillen tussen migrantengroepen doet de OESO zelf niet omdat dit ‘politiek gevoelig’ ligt, aldus Dronkers. Met dit onderzoek begeeft hij zich dus al op glad ijs.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap

Met uw donatie steunt u de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd. Word donateur of word abonnee, al vanaf €5 per maand.